Koen Leicher

Koen Leicher

Ik ben een generalist met specialistische kantjes.

 

Achtergrond

Ik heb meer dan 10 jaar marketingervaring bij grote en kleine communicatiebureaus, als marketing manager bij de Belgische retailer colora, en als e-commerce project manager.

 

Focus

Mijn ervaring situeert zich op het kruispunt van retail marketing, e-commerce en omnichannel marketing.

 

Kwaliteiten

Ik heb 2 grote kwaliteiten.

  • Ik heb een talent voor synthese. Complexe situaties of problemen herleiden tot de essentie, dat is waar ik goed in ben.
  • Ik beweeg me moeiteloos – en bovendien graag – tussen het strategische enerzijds en het operationele anderzijds.

Gooi deze 2 kwaliteiten op een hoopje en je koopt geen bla bla, maar iemand die de koe bij de hoorns vat.

 

Ervaring

oktober 2017-… : Tractor Consulting, Freelance marketing consultant & Owner

Tractor-consulting.be

 

2015-2017: BOSS paints, Project Manager Roomit.nl

Roomit.nl is een strategisch innovatieproject van BOSS paints.

Opzetten van een nieuw concept webshop in Nederland. Conceptuele uitwerking, opzet logistiek, integratie met ERP, creatie assortiment, opzet Nederlandse organisatie, webshop development, marketing strategie.

 

2009-2015: Colora, Marketing Manager Colora

Colora is een retail keten in verf (voornamelijk B2C) met +50 winkels in België en Nederland. BOSS paints is het moederbedrijf van Colora.

Eindverantwoordelijke retail marketing, lid van het retail beleidsteam, people management, project management en e-commerce.

(Co-)Realisaties:

  • Evolutie naar Top of Mind-bekendheid in de categorie (verfwinkels) (2009-2015)
  • Groei marktaandeel in een stagnerende tot dalende markt (2009-2015)
  • Vernieuwing colora.be-website – Nieuw content management systeem, nieuw design, nieuwe content strategie (2011)
  • Introductie online content- en SEO-strategie, resulterend in x6 traffic naar de website (2012-2015)
  • Redesign colora-winkelinrichting – Conceptualisatie, testing & roll-out (2013-2015)
  • Introductie e-commerce (2014)
  • Merge website & webshop – Nieuwe UX, nieuw design, content migratie (2014-2015)
  • Introductie multichannel campagnestrategie ‘Always On’ (2015) (Awarded ‘Best content program / strategy (long term)’ Cuckoo Awards 2016)

 

2007-2009: Openhere, Strategic Planner

Openhere was een onafhankelijk communicatiebureau dat vandaag door het leven gaat als Dallas Antwerp (na een fusie).

Strategisch advies in marketing en communicatie, campagne-ontwikkeling en new business. Klanten: Rabobank.be, Panasonic, Joe FM, De Tijd, etc.

 

2005-2007: Think BBDO, Strategic Planner

think BBDO is de brand consultancy unit binnen het Belgische BBDO netwerk.

Strategisch advies in marketing en communicatie. Klanten: KBC, Electrabel, Snickers, Open VLD, Belgacom, etc.