Hoe scoor ik bovenaan in de lokale zoekresultaten van Google?

Retail marketing, SEO 3 juli 2017 Geen reacties

Voor een retailer zijn de lokale zoekresultaten van Google héél belangrijk. In retail draait alles rond locatie, locatie, locatie. En online is dit niet anders. Ik zoek niet zomaar een ‘schoenenwinkel’. Ik zoek een schoenenwinkel in mijn buurt. Van een website zegt men wel eens dat dit de online vitrine van een retailer is. Verder bouwend op die analogie: dan bepaalt je vindbaarheid in de zoekmachines je online gevelbreedte.

Wat de lokale zoekresultaten van Google betreft, ontvouwt zich een heel interessante dynamiek. In de niet-betalende lokale zoekresultaten scoren relatief kleine winkels vaak hoger dan grote retailketens. In de betalende lokale zoekresultaten is dit een ander paar mouwen, maar daar gaan we een andere keer dieper op in.

Hoe kan jij Goliath verslaan in de lokale zoekresultaten? Of hoe kan je als retail netwerk toch op plaats 1 komen te staan? In dit blogartikel leg ik uit hoe je als retailer bovenaan scoort in de niet-betalende lokale zoekresultaten van Google.

 

Inhoud van dit artikel:

SEO voor retailers: 2 vormen van lokale zoekresultaten

  1. Bovenaan scoren in Google Maps
  2. Bovenaan scoren in de Google zoekresultaten

4 stappen om als retailer hoog te scoren in Google

  1. Creëer een Google My Business-pagina
  2. Je website: 10 + 3 tips om bovenaan te scoren in Google
  3. Communiceer offline
  4. Creëer een lokaal online netwerk

 

SEO voor retailers: 2 vormen van lokale zoekresultaten

Goed nieuws! Als winkelier hoef je ‘enkel’ op nummer 1 te staan in de zoekresultaten van Google voor mensen die zoeken in het verzorgingsgebied van jouw winkel. ‘De’ zoekresultaten van Google bestaan immers al lang niet meer. Google personaliseert de zoekresultaten volgens een hele resem van factoren. De locatie van waaruit je zoekt of de locatie waar je naar op zoek bent, is een héél belangrijke factor daarin. Zeker met de opkomst van mobile. Als je weet dat meer dan de helft van de Google zoekopdrachten via een mobieltje worden ingegeven, dan weet je dat de lokale zoekresultaten héél belangrijk zijn voor een winkelier.

Er zijn 2 grote vormen van niet-betalende lokale zoekresultaten in Google. In beide resultaten wil je bovenaan staan als retailer. Beide zijn nauw verweven. De actiepunten hieronder beschreven zullen je helpen om hoog te scoren in beide zoekresultaten. 

1. Bovenaan scoren in Google Maps

We gebruiken het voorbeeld van ‘schoenen’ in Roeselare. Hieronder vind je het resultaat op de Google zoekpagina. De resultaten in het rode kader zijn betalende advertenties. In dit artikel focussen we echter op de niet-betalende zoekresultaten.

Direct na de advertenties krijg je een Google Maps-kaartje gepresenteerd, met eronder een lijstje van 3 winkels die op het kaartje uitgelicht worden met een shopping symbooltje. De Google Maps-resultaten zijn dus het belangrijkste niet-betalende zoekresultaat. Pas daarna komen de ‘gewone’ zoekresultaten.

Meteen vallen de posities 1 en 2 op die ingenomen worden door lokale winkels (Schoenen Etienne, Schoenen Vanluechene). Pas op plaats 3 komt de eerste ‘grote’ retailer (Schoenen Torfs).

Google lokale zoekresultaten

2. Bovenaan scoren in de Google zoekresultaten

We kijken vervolgens naar de ‘gewone’ Google zoekresultaten. Ook hier valt op hoe goed lokale winkels scoren (Schoenen Vanluechene, Schoenen Etienne, Schoenen Claire, Gabrielli) ten opzichte van de relatief grotere retail ketens (BENT, Shoe Discount, SACHA, Torfs).

Uiteraard valt ook de koppositie van pure player Zalando op. Dit is in dit geval te verklaren door de brede zoekterm ‘schoenen’, gecombineerd met de zeer grote (online) naambekendheid van die speler in deze categorie. Ook online spelers gaan zich dus ‘moeien’ in de lokale zoekresultaten.

Google organische lokale zoekresultaten

4 stappen om als retailer hoog te scoren in Google 

Hoe scoor je als winkelier nu bovenaan? Hieronder lijsten we een aantal stappen op die onmisbaar zijn voor een hoge ranking in de niet-betalende lokale zoekresultaten van Google. Al deze stappen zullen zowel je positie in Google Maps als je ranking in de ‘gewone’ resultaten gunstig beïnvloeden.

1. Creëer een Google My Business-pagina

De makkelijkste manier om te scoren, maar met een niet te onderschatten resultaat. Ben je op zoek naar een quick win? Heb je een beperkt of zelfs geen budget? Dit zal zéker helpen en het is bovendien volledig gratis.

Wil je scoren in de Google Maps-zoekresultaten, dan heb je een Google My Business-pagina (in het Nederlands: Google Mijn Bedrijf) nodig. Deze dienst van Google stelt je in staat om een pagina te creëren met jouw bedrijfsinformatie. Eens je pagina is gecreëerd, dan zal Google je meenemen in het Google Maps-gedeelte van de algemene zoekresultaten of in de resultaten wanneer mensen zoeken op Google Maps zelf. Hoe goed je scoort, zal in belangrijke mate afhangen van de volgende zaken die ik hieronder oplijst.

Google My Business pagina

 

Let op, het kan voorvallen dat iemand anders een Google My Business-pagina maakte voor jouw winkel. Zoals in het voorbeeld hierboven. Iedereen kan een bedrijfspagina aanmaken. Google doet dit mogelijks ook gewoon zelf (met behulp van hun intelligente computers). In dat geval heb je er alle baat bij om als winkelier jouw bedrijf te ‘claimen’. Op die manier heb je alle controle over de info die verschijnt en kan je zelfs nog informatie toevoegen zoals foto’s of openingsuren. Nog een reden om je bedrijf te claimen: je kan dan meerdere categorieën ingeven voor jouw winkel. Op die manier wordt je bvb. niet alleen gevonden als ‘schoenenwinkel’, maar ook als ‘kledingwinkel’.

 

2. Je website: 10 + 3 tips om bovenaan te scoren in Google

Er zijn sectoren waar je nog zonder website kan (bvb. krantenwinkels). Dit zijn echter de absolute uitzonderingen. Een website is je online etalage. En je vindbaarheid in de zoekmachines bepaalt je online gevelbreedte.

Er zijn 2 algemene musts voor de lokale vindbaarheid van je website anno 2017. Zorg dat je website mobielvriendelijk is (responsive). En zorg dat je website toegankelijk is voor de zoekmachines. De andere tips splits ik op naargelang het aantal vestigingen je als retailer hebt.

 

2.1. 10 lokale SEO-tips voor retailers met meerdere winkels

TIP 1: Zorg voor een verzamelpagina met een overzicht van al je vestigingen.

Zo link je zowel voor de bezoekers als voor de zoekmachines op een centrale plaats door naar alle vestigingen. Een goed idee is om meteen ook een Google Maps-kaart toe te voegen waarop al je vestigingen zijn aangeduid. Op die manier voed je Google met juiste gegevens.

Voor de gebruiker zijn – in mijn ervaring – zowel een kaartje als een lijstje (per provincie) aangewezen op deze overzichtspagina.

Winkeloverzichtspagina Schoenen Torfs

 

TIP 2: Verwerk de winkeloverzichtspagina in jouw primaire navigatie.

De primaire navigatie komt op iedere pagina terug. Ook hier, zowel voor de bezoeker als voor de zoekrobots is deze heel belangrijk.

 

TIP 3: Optimaliseer je winkeloverzichtspagina met lokale zoekwoorden.

In het voorbeeld hierboven kiest Schoenen Torfs er zelfs voor om 2 ‘schrijfwijzen’ van hun key lokale SEO-term (‘schoenenwinkel’ en ‘schoenwinkel’) te gaan afwisselen tussen Meta Title, URL, Breadcrumb, <h1>.

 

TIP 4: Verwerk één of meerdere lokale zoekwoorden in de titel en url van je vestigingspagina.

Hier bevinden we ons op de vestigingspagina zelf. Ook hier kunnen we zowel Meta Title als URL gaan optimaliseren met lokaal relevante keywords. ‘Schoenen Torfs Roeselare’ als Meta Title in het voorbeeld hieronder was nog nét iets beter geweest.

Winkelpagina Schoenen Torfs

 

TIP 5: Verwerk de plaatsnaam en evt. andere zoekwoorden in de url.

De ideale opbouw van de url in het geval van schoenenwinkels is: www.mijndomein.com/schoenenwinkels/plaatsnaam.

Heb je meerdere vestigingen binnen eenzelfde stad, dan kan je de postcode (indien onderscheidend) mee vermelden in de url. De url gaat er dan als volgt uitzien: www.mijndomein.com/schoenenwinkels/9999-plaatsnaam.

Of – nog beter – je kan een tussenniveau creëren (bvb. Gent) waaronder je alle vestigingen in die stad bundelt. Straat en huisnummer vormen dan de url voor de vestigingspagina zelf. In dit geval gaat de url er dan als volgt uitzien: www.mijndomein.com/schoenenwinkels/plaatsnaam/straatnaam-99.

 

TIP 6: Verwerk één of meerdere lokale zoekwoorden in je <h1>

Merk ook hier op dat Torfs kiest voor het gebruiken van een alternatieve schrijfwijze (‘schoenwinkel’) van één van de kernzoekwoorden.

 

TIP 7: Vermeld het adres van je winkel op je vestigingspagina.

Op die manier geef je (meerdere malen) je adres te kennen aan de zoekmachines van Google. Vemeld optimaliter naam, adres én telefoonnummer.

Extra: Je kan de zoekmachines helpen om jouw content nog beter te begrijpen door gebruik te maken van zgn. ‘Structured Data’. Je kan daarvoor het Schema.org-protocol gebruiken. Op die manier ga voor ieder stukje tekst gaan aangeven wat het is (straat, postcode, telefoon, etc.). De gebruiker merkt hier niks van.

 

TIP 8: Integreer een Google Maps-kaartje op je vestigingspagina.

Nog een manier om je adres te kennen te geven, Google rechtstreeks te voeden en mogelijke twijfel uit te sluiten.

 

TIP 9: Zorg voor unieke content op je lokale vestigingspagina.

Hoe rijker de content op jouw vestigingspagina, hoe beter. Zorg wel voor unieke content per vestigingspagina. Goede voorbeelden zijn: foto’s van de winkel in kwestie, een tekstje over de winkelmanger(s), evt. zelfs een voorstelling van elk personeelslid.

Lokale informatie en nieuws is ook een goed idee. Probeer het wel relevant te houden.

Je hoeft de content zelfs helemaal niet zelf uit te vinden. Reviews van klanten zijn enerzijds uniek en anderzijds uitermate relevant voor Google.

Reviews op winkelpagina Best Buy

 

TIP 10: Verwerk een link naar jouw winkels op evt. product detail pagina’s.

Heb je een webshop? Verwijs op jouw productpagina’s dan naar jouw winkels. Dit kan op verschillende manieren. Je kan de bezoeker doorlinken naar al je vestigingen met de boodschap dat het product daar te verkrijgen is. Of – iets meer voeten in de aarde – je kan een overzicht geven van de stockniveau’s van dat product in de dichtstbijzijnde winkels.

Productdetailpagina van Best Buy

 

2.2. 3 lokale SEO-tips voor retailers met 1 winkel

TIP 1: Verwerk lokale zoekwoorden op een slimme manier doorheen je homepage.

In het geval van schoenenwinkels in Roeselare zijn de woorden ‘Schoenen’ en ‘Roeselare’ 2 key SEO-termen die je op een intelligente manier kan verwerken in je homepage. ‘Schoenenwinkel’ zou een belangrijke derde zoekterm zijn, die in onderstaand voorbeeld iets te weinig werd benut. Gebruik Google Keyword Planner om te achterhalen welke zoekwoorden het meest relevant zijn voor je zaak.

Homepage Schoenen Claire

 

TIP 2: Vermeld het adres van je winkel als vast element op iedere pagina van je website.

Op die manier geef je (meerdere malen) je adres te kennen aan de zoekmachines van Google. Vemeld optimaliter naam, adres én telefoonnummer.

Merkenpagina Schoenen Claire

 

TIP 3: Integreer een Google Maps store locator onder ‘Contact’ of ‘Winkel’.

Nog een manier om je adres te kennen te geven aan Google en mogelijke twijfel uit te sluiten.

Contactpagina Schoenen Claire

 

3. Communiceer offline

Veel SEO-tips beperken zich tot het online verhaal. Mijn ervaring is dat het offline verhaal minstens even belangrijk is voor jouw vindbaarheid in Google. Mijn ervaring bij colora is dat winkelpagina’s die veel gericht zoekverkeer krijgen in Google (ik zoek op ‘colora roeselare’), ook goed scoren in de lokale zoekresultaten.

En hoe krijg je gericht zoekverkeer? Door offline te werken aan jouw naambekendheid. Offline communiceren zal dus onrechtstreeks jouw positie in de zoekresultaten positief beïnvloeden. Zelf pure players zoals Coolblue communiceren offline (oa. huis-aan-huis folders).

Huis-aan-huis folder Coolblue

 

4. Creëer een lokaal online netwerk

Als winkelier maak je deel uit van een lokaal (sociaal) netwerk. In de online wereld is dit niet anders. De uitdaging is – net zoals in de ‘gewone’ wereld – een netwerk uit te bouwen in de online wereld. Er zijn 2 grote manieren om dit te doen.

 

4.1. Adresvermeldingen online

In het Engels verwijst men hiernaar als ‘Citations’ van NAP-gegevens: Naam, Adres en Telefoonnummer (Phone).  Denk hierbij aan een vermeldingen op sites als Goudengids.be, middenstandspagina’s van steden en gemeenten, enz. Er hoeft zelfs geen (hyper)link gelegd te worden naar jouw winkelpagina om effect te hebben op jouw positie in Google.

Goudengids.be: Schoenen Roeselare

 

Belangrijk: Zorg ervoor dat jouw NAP-gegevens op verschillende websites overeenstemmen. De zoekrobots gaan immers de gegevens van verschillende websites gebruiken en vergelijken om de betrouwbaarheid van een bepaald adres te gaan inschatten.

Begin echter niet op allerlei (on)mogelijke sites jouw NAP-gegevens te droppen. Google houdt immers rekening met de autoriteit en lokale relevantie van bepaalde sites voor jouw winkel. Zo zal een vermelding op de middenstandspagina van jouw stad of gemeente een positief effect hebben. Een website als www.depinte.be geniet een grote autoriteit bij Google door o.a. de vele lokale bezoekers. Bij een vermelding op één of andere duistere website zal het effect minder positief zijn. Wel integendeel.

Winkelvermelding op depinte.be

 

4.2. Links naar jouw winkelpagina

Daarnaast zijn effectieve (hyper)links naar jouw pagina ook een gunstig beïnvloedende factor voor jouw lokale ranking. Denk aan links vanop sociale media, lokale blogs, lokale nieuwspagina’s, websites van lokale verenigingen of sportclubs, enz. Door links naar jouw winkelpagina ga je bijna letterlijk een digitaal lokaal netwerk uitbouwen.

Website Handbal Roeselare

 

Credentials header beeld: Designed by Freepik


0 Reacties

Wil je mee discussiëren? Wees vrij om bij te dragen!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kan deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>