The Future of Shopping – Review

Reviews 8 januari 2018 Geen reacties

Wie op zoek is naar een state of the union van retail, moet The Future of Shopping absoluut lezen. Jorg Snoeck en Pauline Neerman scheppen een uiterst compleet beeld van de uitdagingen die vandaag het pad van elke retailer kruisen. Zij zetten daarbij een macrobril op en weten op die manier de huidige evoluties te kaderen in een breder perspectief. Van de eerste Delhaize supermarkt op Flagey tot de blockchain, van Le Corbusier tot Doug Stephens en Steven Van Belleghem.

De auteurs lichten een tipje van de sluier van wat ons morgen te wachten staat op vlak van technologie, winkels, supermarkten en retail. Het boek is bovendien doorspekt met ontelbare voorbeelden uit binnen- en buitenland. Ik was danig onder de indruk van de zelden geziene compleetheid, die je doorgaans met professoren associeert. De auteurs zijn duidelijk niet over één nacht ijs gegaan.

Snoeck en Neerman bieden op die manier bakken inspiratie, maar ook handvaten om als retailer mee aan de slag te gaan. Het moeilijkste in die realiteit van morgen is, zoals ook de auteurs aanhalen, keuzes maken. Als er dan toch een puntje van kritiek moet zijn, dan bleef ik op dat vlak een beetje op mijn honger zitten. Maar laat dat geen afbreuk doen aan de schat van informatie en inspiratie die je in dit boek vindt. Als je een (r)etailbedrijf runnen vergelijkt met op restaurant gaan, dan hebben Snoeck en Neerman een wel zéér uitgebreide menukaart geschreven. Aan u om te kiezen.